Valg av navn som skal registreres som et varemerke er en viktig beslutning som man ikke bør ta lett på. Les mer om hvilke vurderinger du bør gjøre for å sikre at navnet er verdt…
1493
Forskning viser at bedrifter som makter å øke farten i krevende terreng sikrer seg store forsprang når utsiktene normaliserer seg. De avgjørende faktorene er ledelsens evne til å fange opp muligheter og omsette disse til…
1553
Det er om dagen tøffe tider for norsk næringsliv som kan føre til konkurser. Ved salg av konkursbo selges også virksomhetens immaterielle rettigheter (IPR). Det kan åpne for gode kjøp – eller katta i sekken.
696
I verdikjeder som er stadig mer digitalisert, blir data en ny viktig ressurs. Med god forvalting og kontroll på data som generes kan dette skape et solid konkurransefortrinn for norske produksjonsbedrifter som tar i bruk…
1817
Bruk av varemerker i kliniske studier kan anses som normal bruk i varemerkerettslig forstand. Kliniske studier kan også være en unnskyldning for manglende bruk. Men ikke alltid.
1142
Oslo kommunes nye visuelle identitet høster oppmerksomhet internasjonalt. Med ny logo og det visuelle konseptet «OSLO» kan innbyggere i Oslo kommune raskt kjenne igjen kommunen som avsender. Men for at det skal fungere må også…
3419
Onsagers har bistått EQT med salget av AutoStore til det amerikanske fondet THL Partners. Onsagers har i flere år jobbet med å sikre eierskap til AutoStores’ innovasjon.
2084
Har du et produkt eller en teknologi som kan inngå i og styrke andre aktørers sluttprodukt? Da bør du ha en solid IP-strategi, som sikrer din komponent og gir økt forhandlingskraft.
4655
Norsk oppdrettsnæring skal bli best i verden på fiskevelferd med fokus på FOU og anvendelse av ny teknologi. Dette kan gi nye, spennende vekstområder innen oppdrettsnæringen, men det vil også åpne opp markedet internasjonal med…
2047
De store markedsplassene på nett tar IP-rettigheter på alvor og er raske med å fjerne salgsannonser som inneholder kopivarer. Men for å kunne kreve dette må du ha rettighetene i orden.
2491
Med grunnlag i en oversikt over bedriftens immaterielle verdier, markedssituasjon og handlingsrom, utarbeides en IP-strategi som skal bidra med å sikre og styrke bedriftens konkurransesituasjon.
1207
Etablerte IP-rettigheter kan utfordres, men man bør vite i hvilke situasjoner man bør utfordre tredjeparts rettigheter og hvordan man skal gå frem. Ellers kan man risikere å vanne ut eller miste egne rettigheter.
1196
bolger