Bruk av varemerker i kliniske studier kan anses som normal bruk i varemerkerettslig forstand. Kliniske studier kan også være en unnskyldning for manglende bruk. Men ikke alltid.
353
Oslo kommunes nye visuelle identitet høster oppmerksomhet internasjonalt. Med ny logo og det visuelle konseptet «OSLO» kan innbyggere i Oslo kommune raskt kjenne igjen kommunen som avsender. Men for at det skal fungere må også…
2366
Har du et produkt eller en teknologi som kan inngå i og styrke andre aktørers sluttprodukt? Da bør du ha en solid IP-strategi, som sikrer din komponent og gir økt forhandlingskraft.
3380
Like før jul avsa Høyesterett dom i den såkalte «Lilla-saken». Dommen tydeliggjør om og når det er mulig å ta eierskap til farger på merkevarer, og er spesielt interessant for alle som jobber med markedsføring…
2306
De store markedsplassene på nett tar IP-rettigheter på alvor og er raske med å fjerne salgsannonser som inneholder kopivarer. Men for å kunne kreve dette må du ha rettighetene i orden.
1833
Å beskytte varekategorier som sko og klær mot kopier, har vist seg å være en nesten umulig oppgave ut over varemerkebeskyttelse. Ny teknologi, som 3D-printing, NFC-chips og blockchain, kan være løsningen.
530
Etablerte IP-rettigheter kan utfordres, men man bør vite i hvilke situasjoner man bør utfordre tredjeparts rettigheter og hvordan man skal gå frem. Ellers kan man risikere å vanne ut eller miste egne rettigheter.
650
Når dere etablerer patent, varemerke eller designregistreringer, må disse forvaltes og vedlikeholdes for å realisere verdien i bedriftens IP-portefølje. Det er først når dere bruker rettighetene aktivt at dere får tilbake for investeringene i IPR.
1374
Dersom noen krenker eller gjør inngrep i dine rettigheter er det viktig å reagere raskt. Aktiv bruk av IP-rettighetene gir mulighet for å skape større verdier for bedriften.
532
Tias Eckhoffs prisvinnende kaffekjele fra 1964 relanseres nå med nye og smarte detaljer. Én av nyvinningene er et patentert filter, som skal sørge for at gruten holder seg i kjelen – og ikke havner i…
616
I kunnskapsbedrifter er de fleste verdiene immaterielle. For å ivareta disse, er det viktig at ansatte er bevisste egne og andres immaterielle eiendom og IP-rettigheter, slik at selskapet beholder sitt konkurransefortrinn og unngår IP-lekkasjer.
423
Bedrifter som driver teknologisk innovasjon har behov for å overvåke konkurrenter og marked. Det gjør det mulig å styre egen utvikling slik at man alltid skiller seg fra konkurrentene.
414
bolger