Når et varemerke inngår i dagligtale og blir en generisk betegnelse, kan varemerket bli degenerert. Konkurrenter kan dermed bruke det i egen markedsføring.
13
Kopivarer ankommer stadig norske grensestasjoner og flyplasser, til stort hodebry for både tollmyndighetene og rettighetshavere. En etterlengtet fornying av reglene for tollbeslag, gjør nå import av kopivarer vanskeligere.
195
Det kommer stadig tilbud og falske faktura knyttet til dine varemerker fra useriøse aktører. Patentstyret melder om en ny aktør, Levin Nyman & Partners som er aktiv om dagen. Ta alltid kontakt med oss om…
1965
Valg av navn som skal registreres som et varemerke er en viktig beslutning som man ikke bør ta lett på. Les mer om hvilke vurderinger du bør gjøre for å sikre at navnet er verdt…
3550
Selv om ordene ligner på hverandre, er det i realiteten stor forskjell mellom varemerket og merkevaren til en bedrift. Få kontroll over begrepene, og styrk bedriftens posisjon i markedet.
2723
Bruk av varemerker i kliniske studier kan anses som normal bruk i varemerkerettslig forstand. Kliniske studier kan også være en unnskyldning for manglende bruk. Men ikke alltid.
1744
Oslo kommunes nye visuelle identitet høster oppmerksomhet internasjonalt. Med ny logo og det visuelle konseptet «OSLO» kan innbyggere i Oslo kommune raskt kjenne igjen kommunen som avsender. Men for at det skal fungere må også…
4175
Har du et produkt eller en teknologi som kan inngå i og styrke andre aktørers sluttprodukt? Da bør du ha en solid IP-strategi, som sikrer din komponent og gir økt forhandlingskraft.
5389
Like før jul avsa Høyesterett dom i den såkalte «Lilla-saken». Dommen tydeliggjør om og når det er mulig å ta eierskap til farger på merkevarer, og er spesielt interessant for alle som jobber med markedsføring…
3269
De store markedsplassene på nett tar IP-rettigheter på alvor og er raske med å fjerne salgsannonser som inneholder kopivarer. Men for å kunne kreve dette må du ha rettighetene i orden.
3162
Å beskytte varekategorier som sko og klær mot kopier, har vist seg å være en nesten umulig oppgave ut over varemerkebeskyttelse. Ny teknologi, som 3D-printing, NFC-chips og blockchain, kan være løsningen.
1574
Etablerte IP-rettigheter kan utfordres, men man bør vite i hvilke situasjoner man bør utfordre tredjeparts rettigheter og hvordan man skal gå frem. Ellers kan man risikere å vanne ut eller miste egne rettigheter.
1719
bolger