Det kommer stadig tilbud og falske faktura knyttet til dine varemerker fra useriøse aktører. Patentstyret melder om en ny aktør, Levin Nyman & Partners som er aktiv om dagen. Ta alltid kontakt med oss om…
353
Valg av navn som skal registreres som et varemerke er en viktig beslutning som man ikke bør ta lett på. Les mer om hvilke vurderinger du bør gjøre for å sikre at navnet er verdt…
2272
Selv om ordene ligner på hverandre, er det i realiteten stor forskjell mellom varemerket og merkevaren til en bedrift. Få kontroll over begrepene, og styrk bedriftens posisjon i markedet.
1652
Bruk av varemerker i kliniske studier kan anses som normal bruk i varemerkerettslig forstand. Kliniske studier kan også være en unnskyldning for manglende bruk. Men ikke alltid.
1462
Oslo kommunes nye visuelle identitet høster oppmerksomhet internasjonalt. Med ny logo og det visuelle konseptet «OSLO» kan innbyggere i Oslo kommune raskt kjenne igjen kommunen som avsender. Men for at det skal fungere må også…
3799
Har du et produkt eller en teknologi som kan inngå i og styrke andre aktørers sluttprodukt? Da bør du ha en solid IP-strategi, som sikrer din komponent og gir økt forhandlingskraft.
5115
Like før jul avsa Høyesterett dom i den såkalte «Lilla-saken». Dommen tydeliggjør om og når det er mulig å ta eierskap til farger på merkevarer, og er spesielt interessant for alle som jobber med markedsføring…
3030
De store markedsplassene på nett tar IP-rettigheter på alvor og er raske med å fjerne salgsannonser som inneholder kopivarer. Men for å kunne kreve dette må du ha rettighetene i orden.
2785
Å beskytte varekategorier som sko og klær mot kopier, har vist seg å være en nesten umulig oppgave ut over varemerkebeskyttelse. Ny teknologi, som 3D-printing, NFC-chips og blockchain, kan være løsningen.
1324
Etablerte IP-rettigheter kan utfordres, men man bør vite i hvilke situasjoner man bør utfordre tredjeparts rettigheter og hvordan man skal gå frem. Ellers kan man risikere å vanne ut eller miste egne rettigheter.
1445
Når dere etablerer patent, varemerke eller designregistreringer, må disse forvaltes og vedlikeholdes for å realisere verdien i bedriftens IP-portefølje. Det er først når dere bruker rettighetene aktivt at dere får tilbake for investeringene i IPR.
2218
Dersom noen krenker eller gjør inngrep i dine rettigheter er det viktig å reagere raskt. Aktiv bruk av IP-rettighetene gir mulighet for å skape større verdier for bedriften.
1456
bolger