Standardvilkår for engasjement
ONSAGERS STANDARDVILKÅR FOR ENGASJEMENT
1. DEFINISJONER
Følgende begreper skal ha følgende betydning når de brukes i disse engasjementsvilkårene («Vilkår»):
1.1 Med oppdrag menes arbeid du har bestilt hos oss, slik det fremgår av oppdragsbrevet eller som vi på annen måte utfører i din interesse og/eller på dine vegne.
1.2 Med «Oppdragsspesifikk valuta» menes den valuta som er angitt for dette Oppdraget i Oppdragsbrevet.
1.3 Med «Klient» eller «du»/«din» menes den eller de parter som er navngitt i Oppdragsbrevet.
1.4 En «Force Majeure-hendelse» betyr enhver hendelse utenfor en parts rimelige kontroll, som i sin natur ikke med rimelighet kunne ha vært forutsett, eller, hvis den med rimelighet kunne ha vært forutsett, var med rimelige midler uunngåelig, inkludert, men ikke begrenset til, naturkatastrofer, krig, terrorisme, sivil uro, streik eller andre arbeidskonflikter (annet enn de som involverer parten som søker å kreve i henhold til denne klausulen), epidemier, pandemier, nedstengninger, embargoer og avbrudd eller svikt i forsyningstjenester.
1.5 Med «Oppdragsbrev» menes oppdragsbrevet mellom Kunden og Onsagers, som disse Vilkårene er en del av. Forholdet mellom Onsagers og kunden er som en uavhengig kontraktør.
1.6 «Onsagers» eller «vi» / «vår» betyr grenen av Onsagers som er angitt i Oppdragsbrevet.
2 TJENESTER
2.1 Alle oppdrag aksepteres og avtales når de er bekreftet av Onsagers. Ved bekreftelse vil Onsagers normalt utstede et Oppdragsbrev. Unntak kan forekomme hvis oppgaven for eksempel er relatert til en oppgave som allerede er bekreftet. Hvis du, etter å ha gjennomgått disse vilkårene, ønsker å trekke oppdraget, inkludert hvis du ikke godtar de angitte vilkårene, må du umiddelbart gi skriftlig tilbakemelding. Oppdraget kan da bli kansellert, og påløpte gebyrer og tidsbruk frem til tilbakekalling av Oppdraget kan faktureres. Dersom Oppdraget på et senere tidspunkt avtales forlenget eller skriftlig endres, vil det utvidede Oppdraget bli utført uten ytterligere bekreftelse.
2.2 For oss, som agent i varemerke-, patent-, design- eller andre saker vedrørende immateriell eiendom, er Oppdraget av løpende karakter. Etter at eksklusive rettigheter gjennom registrering eller innsending av en søknad er oppnådd, vil oppdraget inkludere varsler om fornyelser og andre henvendelser, inkludert, men ikke begrenset til, forespørsler om samtykke, tredjepartskrav, juridiske merknader og lignende.
2.3 Du kan be oss om å gi deg journaler knyttet til saken din. Vi kan beholde kopier for våre arkiver samtidig som vi respekterer din konfidensialitet. Vi oppbevarer ikke journalene dine i en bestemt periode, men kan beholde dem til eget bruk i ethvert format. Vi forbeholder oss retten til å avhende alle oppføringer uten varsel med mindre du uttrykkelig har bedt oss om å bevare dem. Hvis du vil at vi skal beholde dokumenter etter at vi har fullført saken din, kan du diskutere det med oss. Et gebyr kan påløpe for å dekke våre kostnader. Skulle du trenge at vi gir tilgang til og gjennomgår journalene dine for dine behov, kan vi ta betalt for tiden som er involvert.
3. AVGIFTER
3.1 Du samtykker i å kompensere oss for våre tjenester til våre standardpriser som vil være beskrevet i oppdragsbrevet eller på annen måte gjelder. Faktureringen vår kan struktureres på flere måter for å passe best mulig til saken og preferansene dine, inkludert:
- Timepriser: Gebyrer beregnet basert på tiden våre fagfolk bruker på saken din, inkludert reisetid, i henhold til våre timepriser. Vårt arbeid registreres og faktureres per 0,25 timer (15 minutter). Vi gjennomgår årlig og kan justere våre priser med virkning fra 1. januar hvert år for å gjenspeile endringer i relevante kostnadsindekser og markedsstandarder. I tillegg forbeholder vi oss retten til å justere prisene våre for å gjenspeile den forbedrede ekspertisen til våre rådgivere. For eksempel, hvis en advokatfullmektig oppnår offisiell akkreditering som advokat, kan slik faglig utvikling gjenspeiles i vår reviderte prisstruktur. Vi vil informere deg om eventuelle justeringer hvis de avviker fra endringer i den aktuelle offentlige publiserte kostnadsindeksen.
- Faste avgifter: For enkelte tjenester tilbyr vi muligheten til en fast avgiftsordning. Dette vil bli eksplisitt skissert i oppdragsbrevet hvis det er avtalt.
- Retainer-avtale: Det kan etableres en retainer-honorarordning for løpende tjenester, der du betaler et forhåndsbestemt gebyr regelmessig. Denne ordningen sikrer kontinuerlig tilgjengelighet av våre tjenester i en avtalt periode.
- Beredskapshonorar: I spesifikke tilfeller, og der det er tillatt ved lov, kan honorar være betinget av utfallet av saken din. Slike ordninger vil være klart definert i oppdragsbrevet, inkludert prosentandel av beredskapshonoraret og vilkårene.
3.2 Estimater av våre honorarer er gitt i god tro for å hjelpe deg med din økonomiske planlegging, men er ikke kontraktsmessig bindende med mindre det er spesifikt avtalt. For fast honorar eller alternative faktureringsordninger vil omfanget av arbeidet og vilkårene være nærmere beskrevet i oppdragsbrevet. Skulle det oppstå et avvik fra disse vilkårene eller en uforutsett økning i omfanget av Oppdraget, forbeholder vi oss retten til å justere honoraret tilsvarende for å gjenspeile endringen i omstendighetene.
3.3 I alle tilfeller forplikter vi oss til åpenhet i vår faktureringspraksis og vil kommunisere med deg umiddelbart angående eventuelle endringer i våre avgifter eller faktureringsstruktur.
3.4 Du erkjenner og godtar at det er ditt ansvar å informere oss umiddelbart om eventuelle situasjoner eller forhold som kan gi deg rett til rabatt på våre tjenester eller produkter. Du godtar og forstår også at rabatter kun vil bli brukt på fremtidige gebyrer og ikke vil bli brukt på tidligere transaksjoner med tilbakevirkende kraft.
4. UTLEGG OG UTGIFTER
Du samtykker i å betale oss tilbake for alle utgifter som påløper under vårt arbeid på dine vegne. Dette inkluderer honorarer til advokater, tilknyttede advokater, advokatfullmektiger, offisielle honorarer og spesialister, sammen med andre kostnader som rimelige reiseutgifter (som dekker hotellopphold og flyreiser). Vi forbeholder oss også retten til å fakturere separat for bruk av møte-/konferansefasiliteter, kopiering, utskrift, catering, budtjenester og andre diverse utgifter. Eventuelle utgifter som påløper i en annen valuta enn den oppdragsspesifikke valutaen, faktureres til valutakursen den dagen vi foretar betalingen. Alle offisielle gebyrer og agentfakturaer vil inkludere et ekstra servicegebyr på 10 prosent (bortsett fra offisielle fornyelsesgebyrer, som inkluderer et servicegebyr på 3 prosent) for å dekke administrasjon, drift og finansiering.
5. FAKTURERING, BETALING OG AVGIFTER
5.1 For tjenester som faktureres på timebasis og for refunderbare utgifter, vil vi normalt utstede fakturaer til deg ved utgangen av hver kalendermåned. Fakturaer vil bli sendt i den oppdragsspesifikke valutaen. Fakturaer vil inkludere merverdiavgift (mva.) når det er aktuelt. En sentral betingelse i disse vilkårene er din forpliktelse til å gjøre opp fakturaene våre innen 20 dager etter mottak, via bankoverføring til den angitte kontoen, uten fradrag, tilbakeholdelse eller motregning. Skulle det være en avtale for en tredjepart om å dekke eventuelle gebyrer, kostnader eller utlegg (inkludert MVA) som er ditt ansvar, vil du fortsatt bli holdt ansvarlig for disse kostnadene hvis tredjeparten ikke betaler dem innen rimelig tid. Ved forsinket betaling forbeholder vi oss retten til å kreve renter etter maksimal lovlig rente for forsinket betaling, sette arbeidet på pause og/eller avslutte våre tjenester (i henhold til punkt 15 nedenfor). Videre kan vi beholde alle dine filer og dokumenter i vår besittelse til full betaling er utført.
5.2 Vi vil bære ansvar for eventuelle skatter som pålegges oss i forhold til vår inntekt eller lønnen til våre partnere, ledere eller ansatte. Du er pålagt å dekke eventuelle merverdiavgift eller lignende avgifter som gjelder for tjenestene som leveres under Oppdraget. Hvis du eller en annen betalende part ved lov er forpliktet til å holde tilbake eller trekke skatt fra betalinger til oss, vil det fakturerte beløpet bli ansett som økt i en grad som sikrer, etter slike trekk eller fradrag, at vi mottar et nettobeløp som tilsvarer det opprinnelig fakturerte beløpet. Skulle en betaling være underlagt valutaveksling eller lignende økonomiske forskrifter, forplikter du deg til å innhente de nødvendige godkjenningene umiddelbart etter fakturadatoen og å sikre rask betaling deretter.
6. BETALING PÅ KONTO
6.1 Vi kan be om forskuddsbetaling for våre honorarer og/eller utgifter i begynnelsen eller under et Oppdrag. En slik forespørsel vil bli tatt skriftlig inn i Oppdragsbrevet. Dette forskuddet vil bli brukt på den endelige regningen. Vi kan også bruke forskudd til å dekke midlertidige regninger og eventuelle tredjepartskostnader som påløper på dine vegne. Hvis vi gjør dette, vil vi sannsynligvis be om en ny forskuddsbetaling.
6.2 Hvis du gir oss midler av en bestemt grunn (som å betale en tredjepart), og den grunnen ikke lenger gjelder, kan vi bruke eventuelle resterende midler til å dekke våre avgifter og andre utgifter.
6.3 Forskuddsbetalinger vil, med mindre vi blir instruert om noe annet, oppbevares på en samlet «kundekonto» enten hos en spesifisert finansinstitusjon eller hos oss, med mindre vi avtaler å bruke en separat konto for midlene dine. Vi overholder gjeldende regler for oppbevaring av pengene dine, men vi er ikke ansvarlige for eventuelle bankfeil eller problemer med betalingssystemer som kan påvirke midlene dine. Hvis en bank mislykkes, kan du kvalifisere for statlig kompensasjon, avhengig av ordningens kriterier.
6.4 Renter på midlene på vår klientkonto betales ikke med mindre de holdes på en egen konto. Hvis renter er opptjent på en egen konto, vil vi sende dem videre til deg, men du vil være ansvarlig for eventuelle skatter på disse rentene.
7. TREDJEPARTSADVOKATER, KORRESPONDENTADVOKATER, EKSPERTER ETC.
Før vi oppnevner advokater, ansetter korrespondentadvokater, eksperter eller andre fagpersoner hvis honorarer du vil være ansvarlig for, vil vi alltid søke din godkjenning. Selv om vi ikke er ansvarlige for råd, tjenester eller feil fra disse fagpersonene som er engasjert på dine vegne, vil vi utvise aktsomhet i valget av dem. Hvis råd eller støtte er nødvendig i jurisdiksjoner eller juridiske områder utenfor vår ekspertise, vil vi rådføre oss med deg for å velge passende rådgivere og utnevne dem som dine representanter. Du kan bli bedt om å gjøre opp gebyrene og utgiftene deres direkte i henhold til avtalene som er gjort med dem. Med mindre annet er spesifisert, vil vår veiledning være begrenset til Oppdraget, og vi vil ikke bære ansvar for råd gitt av engasjerte tredjeparter.
8. KONFIDENSIALITET
8.1 Med unntak av det som er angitt nedenfor, forplikter vi oss til å holde all informasjon vi mottar om Oppdraget som ikke er offentlig tilgjengelig, strengt konfidensiell. Du samtykker til at vi deler informasjonen din innen forskjellige Onsagers-filialer med mindre det er forbudt av lover eller forskrifter. Vi vil kun avsløre konfidensiell informasjon med din eksplisitte tillatelse, hvis det er pålagt av lov eller forskrifter, eller hvis det er nødvendig for å håndtere eventuelle krav mot oss, inkludert situasjoner der forsikringsselskapet vårt krever utlevering.
8.2 Vi har lignende konfidensialitetsforpliktelser overfor våre nåværende og tidligere kunder. Du erkjenner at vi ikke er pålagt å avsløre eller bruke til din fordel konfidensiell informasjon som er innhentet fra å betjene en annen klient. Du samtykker i å ikke hindre vårt arbeid med andre kunder basert på besittelse av din konfidensielle informasjon, forutsatt at vi opprettholder riktige tiltak for å beskytte informasjonen din.
8.3 Hvis du betror oss sensitiv kommersiell informasjon, for eksempel innside- eller prissensitive detaljer som er underlagt spesifikk regulatorisk håndtering, vennligst informer oss om dette skriftlig.
8.4 Med mindre du instruerer oss om noe annet skriftlig, kan vi nevne i vårt markedsføringsmateriell at vi har jobbet for deg og beskrive arbeidets art, hvis det er offentlig kjent og det ikke er forbudt av advokat-klient-privilegium. Vi tar sikte på å bruke kun en generisk beskrivelse av tjenestene våre for deg i forslag eller presentasjoner til potensielle eller eksisterende kunder eller andre enheter. Vi vil sørge for å ikke avsløre noen kommersielt sensitive detaljer.
8.5 Når du søker og mottar juridisk rådgivning vil det generelt være knyttet taushetsplikt til slik kommunikasjon. Taushetsplikten vil imidlertid falle bort om opplysningene er eller blir alminnelig kjent eller allment tilgjengelig, f.eks. gjennom din kommunikasjon med en tredjepart. Følgelig, hvis du distribuerer informasjon og/eller dokumenter som er gjenstand for taushetsplikt, enten internt eller eksternt, og opplysningene dermed anses å bli alminnelig kjent eller allment tilgjengelig, vil opplysningene ikke lenger omfattes av taushetsplikten. Du bør innhente spesifikke råd fra oss fra sak til sak før du deler slike opplysninger.
9. INTERESSEKONFLIKTER
9.1 Våre etiske regler pålegger oss at vi opptrer i din beste interesse i enhver oppgave vi påtar oss for deg og hindrer oss i å handle i saker der det er konflikt mellom våre plikter overfor deg og andre klienter om samme eller relaterte spørsmål.
9.2 Vi har lov til å representere andre enkeltpersoner eller enheter der interesser kan komme i konflikt med dine hvis disse sakene ikke er vesentlig relatert til oppgavene vi utfører for deg. Vi har prosedyrer på plass for å identifisere potensielle konflikter (inkludert potensielle grenseoverskridende konflikter) og ivareta konfidensialiteten til informasjonen du eller en annen klient gir oss. Du samtykker i at vi representerer parter som er ugunstige for deg eller dine tilknyttede selskaper i ikke-relaterte saker, med mindre en annen avtale er oppnådd skriftlig. I sjeldne tilfeller, hvis det å representere deg utgjør en risiko for brudd på våre profesjonelle plikter, kan det hende vi må slutte å handle på dine vegne enten i en bestemt sak eller helt.
9.3 Hvis du engasjerer oss i en sak der flere parter, inkludert deg selv, konkurrerer om de samme interessene, samtykker du i at vi kan representere andre parter i samme sak, forutsatt at vi følger gjeldende etiske standarder og kan ivareta hver klients beste interesser.
10. DATABESKYTTELSE OG KOMMUNIKASJON
10.1 Du gir oss tillatelse til å samle inn, behandle og bruke personopplysninger om deg, dine ledere eller dine ansatte. Denne informasjonen kan lagres i en elektronisk database som vedlikeholdes av oss. Formålet med å behandle disse dataene inkluderer å gi deg våre tjenester, overholde obligatoriske juridiske og regulatoriske krav (som kan innebære deling av informasjon med tredjeparter), sirkulere dataene i organisasjonen vår (inkludert overføring til andre Onsagers-enheter), oppdatere våre interne kunnskaps- og markedsføringsdatabaser, sende deg (og dine ansatte) oppdateringer om Onsagers og våre tilbud (du kan melde deg av når som helst), og kommunisere med våre forsikringsselskaper i tilfelle et krav. Videre kan personopplysninger bli utlevert til eksterne tjenesteleverandører, som vil være bundet av taushetsplikt og være underlagt minst tilsvarende databeskyttelseskrav som Onsagers. Du bekrefter at alle data som deles med oss av deg eller på dine vegne, vil være i samsvar med alle relevante lover og forskrifter om databeskyttelse. Hvis du har noen bekymringer om å dele dataene dine, vennligst kommuniser dette til oss før vi fortsetter med databehandlingsaktiviteter.
10.2 Med mindre du instruerer oss om noe annet skriftlig, har vi lov til å kommunisere med deg, inkludert utsendelse av fakturaer og overføring av andre konfidensielle detaljer, via standard, ukryptert e-post, ved å bruke e-postadressene du bruker med jevne mellomrom. Vi bestreber oss på å sikre at e-postene våre er fri for virus eller andre skadelige elementer som kan påvirke en datamaskin eller et IT-system. På samme måte forplikter du deg til å ta rimelige forholdsregler for å forhindre overføring av virus eller defekter i elektronisk kommunikasjon du sender til oss. Ingen av partene vil være ansvarlige overfor den andre for eventuelle krav eller tap som følge av slike virus eller defekter i elektronisk kommunikasjon, bortsett fra i tilfeller av ond tro, grov uaktsomhet eller forsettlig forseelse (se mer under avsnitt 13 nedenfor).
11. REGELVERK FOR HVITVASKING AV PENGER
Ved lov er vi forpliktet til å verifisere og føre oversikt over våre kunders identitet, inkludert oppdragsgivere til klienter som opptrer som agent. For å oppfylle disse kravene kan vi utføre databasesøk og be om spesifikke dokumenter og detaljer fra deg for å samle bevis på identifikasjon. Denne informasjonen og eventuelle dokumenter som oppgis vil bli oppbevart av oss. Hvis vi ikke mottar tilstrekkelig bevis på identitet innen rimelig tid, kan vi oppleve at vi ikke kan starte eller fortsette vår representasjon. I tillegg, hvis vi mistenker eller blir oppmerksomme på hvitvasking av penger eller eksistensen av utbytte fra en forbrytelse (dette inkluderer handlinger i andre land som vil bli ansett som kriminelle hvis de utføres i denne jurisdiksjonen), har vi mandat til å rapportere slik informasjon til relevante myndigheter uten å varsle deg, til tross for våre konfidensialitetsforpliktelser. Vi vil ikke holdes ansvarlige for tap eller skade du måtte lide på grunn av vår overholdelse av disse rapporteringskravene, som kan inkludere forsinkelser i utførelsen av instruksjonene dine, for eksempel overføring av midler som vi oppbevarer på dine vegne.
12. IMMATERIELLE RETTIGHETER
12.1 Enhver immateriell eiendom, inkludert, men ikke begrenset til, opphavsrett, varemerker, patenter og andre eiendomsrettigheter, generert av oss i samarbeid og i forbindelse med utførelsen av oppdraget, skal, når det gjelder eierskap mellom begge parter, tilhøre og forbli eksklusivt hos deg. Dette inkluderer alle rettigheter til å reprodusere, distribuere, offentlig vise og på annen måte bruke slike immaterielle rettigheter, samt eventuelle rettigheter til å registrere, beskytte eller håndheve disse immaterielle rettighetene.
12.2 Disse vilkårene begrenser ikke vår mulighet til på noe tidspunkt å utnytte generell ekspertise, kunnskap eller ferdigheter vi har tilegnet oss under utførelsen av oppdraget, forutsatt at slik bruk ikke krenker de spesifikke immaterielle rettigheter, inkludert opphavsrett, varemerker eller patenter, som er generert i løpet av oppdraget og eies av deg.
13. BEGRENSNINGER
13.1 Våre tjenester er utelukkende ment til fordel for kunden. I den utstrekning loven tillater det, skal intet styremedlem, partner, leder, ansatt eller konsulent i Onsagers bære personlig eller rettslig ansvar overfor Kunden eller noen tredjepart for Oppdraget. Kunden fraskriver seg derfor eventuelle krav mot disse personene personlig, uavhengig av om slike krav oppstår som følge av uaktsomhet eller andre årsaker, uten å påvirke sine rettigheter overfor Onsagers.
13.2 Du er klar over at Onsagers ikke garanterer suksessen til noe oppdrag. Ansvaret for suksessen til slike bestrebelser og alle relaterte kommersielle beslutninger hviler utelukkende på deg. Våre tjenester, med mindre annet er uttrykkelig angitt, er begrenset til å gi råd og assistanse, med honorarer fastsatt på dette grunnlaget. Onsagers vil ikke holdes ansvarlig for manglende gjennomføring av Oppdraget på grunn av omstendigheter utenfor vår rimelige kontroll.
13.3 Onsagers ansvar er begrenset til direkte tap. I forbindelse med disse vilkårene skal indirekte tap omfatte, men er ikke begrenset til, tap av data, tap av fortjeneste, tap av inntekt, tap av virksomhet, tap av forventede besparelser, tap av goodwill og andre følgeskader eller tilfeldige skader som oppstår fra eller er relatert til utførelse eller manglende utførelse av denne oppgaven.
13.4 Onsagers’ samlede ansvar for alle krav knyttet til Oppdraget, enten det skyldes uaktsomhet, kontraktsbrudd eller andre årsaker, skal ikke under noen omstendighet overstige summen tilsvarende NOK 50 000 000. Denne paragrafen har ikke til hensikt å begrense eller utelukke Onsagers’ ansvar på måter som lover (f.eks. i tilfeller av svindel) eller regler for profesjonell oppførsel som gjelder for Oppdraget ikke tillater. Videre vil Onsagers’ ansvar reduseres med ethvert beløp som kan oppnås under enhver forsikring som opprettholdes av eller for deg eller under enhver kontrakt eller skadesløsholdelse som du er part eller begunstiget i, med mindre det er i strid med avtalen med din forsikringsleverandør eller tredjepart, eller dine rettigheter overfor forsikringsleverandøren eller tredjepart derved blir skadet.
14. FORSIKRING
14.1 Onsagers opprettholder tilstrekkelig profesjonsansvarsforsikring for å dekke eventuelle krav som oppstår som følge av levering av våre tjenester i jurisdiksjonen vi leverer våre tjenester til deg, inkludert, men ikke begrenset til, patentforfølgelse, rettssaker og rådgivningstjenester. Slik forsikring skal være hos et anerkjent forsikringsselskap og gi dekning for et beløp som er rimelig tilstrekkelig til å dekke eventuelle forutsigbare forpliktelser. Onsagers skal på forespørsel gi deg bevis på slik forsikringsdekning.
14.2 Du rådes til å skaffe deg din egen forsikringsdekning for å beskytte mot potensielle risikoer forbundet med dine immaterielle rettigheter, inkludert, men ikke begrenset til, krenkelseskrav.
15. OPPSIGELSE AV TJENESTENE
15.1 Du har rett til å kansellere Oppdragsbrevet eller et Oppdrag når som helst, uansett grunn, ved å gi skriftlig seks måneders varsel. På samme måte forbeholder vi oss retten til å avslutte oppdraget gjennom skriftlig varsel til deg hvis du ikke betaler en faktura innen 40 dager fra utstedelsen, ikke oppfyller en forespørsel om forskuddsbetaling eller på annen måte bryter ditt ansvar, eller hvis vår representasjon vil føre til uetisk opptreden, bryte juridiske eller regulatoriske forpliktelser, eller av annen gyldig grunn. Selv om vi vil ta sikte på å gi deg tilstrekkelig varsel før vi slutter å representere, kan visse situasjoner kreve at vi avslutter tjenestene våre umiddelbart uten forklaring eller forvarsel.
15.2 Ved oppsigelse er du forpliktet til å gjøre opp eventuelle utestående gebyrer, utlegg og utgifter som påløper frem til det tidspunktet. Inntil full betaling er mottatt, forbeholder vi oss retten til å holde på dine penger, dokumenter, journaler og elektronisk lagret informasjon relatert til tjenestene vi leverte. Vårt profesjonelle forhold avsluttes når vi har fullført arbeidet med et oppdrag. Selv etter at vårt formelle engasjement er avsluttet, kan vi fortsatt sende deg oppdateringer om juridisk utvikling, invitere deg til seminarer eller informere deg om arrangementer som kan interessere deg.
16. FORCE MAJEURE
16.1 Ingen av partene skal holdes ansvarlig for svikt eller forsinkelse i utførelsen av sine forpliktelser i den grad slik svikt eller forsinkelse er forårsaket av en Force Majeure-hendelse. Ved inntreff av en Force Majeure-hendelse må den berørte parten umiddelbart varsle den andre parten skriftlig om hendelsens art og omfang, forventet varighet og de berørte forpliktelsene. Den berørte parten skal bruke alle rimelige bestrebelser for å dempe effekten av Force Majeure-hendelsen på utførelsen av sine forpliktelser.
16.2 Til tross for bestemmelsene i denne klausulen, er forpliktelsen til å betale penger i tide ikke unnskyldt av en Force Majeure-hendelse, unntatt under ekstraordinære omstendigheter som forbyr slik betaling til tross for den berørte partens iherdige innsats for å oppfylle forpliktelsen.
17. GJELDENDE LOV OG VOLDGIFT
Oppdragsbrevet og alle ikke-kontraktsmessige forpliktelser som følger av det vil bli regulert av og tolket i samsvar med norsk rett. Onsagers og Klienten er enige om å søke å løse enhver tvist eller ethvert krav som oppstår som følge av eller i forbindelse med Oppdraget ved å henvise tvisten til mekling, i motsatt fall er partene enige om å sende tvisten til det eksklusive voldgiftsstedet i Oslo, Norge i henhold til den norske voldgiftsloven.
18. REGULERING OG KLAGEPROSEDYRE
Ved eventuell klage bør Kunden først diskutere saken med sitt vanlige kontaktpunkt hos Onsagers, og hvis det ikke finnes en løsning, bør saken eskaleres til den aktuelle avdelingslederen. Kunder bør merke seg at Onsagers utenfor Norge kan være underlagt myndighet fra følgende reguleringsorganer:
18.1 Storbritannia: Britiske patentadvokater er regulert av Intellectual Property Regulation Board (IPReg) www.ipreg.org.uk. The Legal Ombudsman (www.legalombudsman.org.uk) er opprettet for å behandle klager på dårlig service. IPReg kan behandle klager der det er bevis for at det har skjedd brudd på deres regelverk, se https://ipreg.org.uk/if-things-go-wrong/making-complaint. I forhold til klager på dårlig service forventes det at Klienten først har forsøkt å løse klagen med den aktuelle advokaten/firmaet. Hvis vi tilbyr britiske IP-tjenester gjennom Onsagers UK Ltd., skal disse vilkårene utvides av våre ytterligere britiske vilkår for engasjement.
18.2 Tyskland:
- 18.2.1 IP-advokater: Patentanwaltskammer (tysk patentkammer), Tal 29, D-80331 München, tlf: 089-242278-0, faks: 089-242278-334 (www.patentanwalt.de), og er oppført på listen over patentfullmektiger i det tyske patent- og varemerkekontoret. Patentanwaltsordnung (POA; Tyske PatentA-ttorney-koden), Berufsordnung der Patentanwälte (profesjonelle etiske retningslinjer for patentA-ttorneys) og etiske retningslinjer for Fédération Internationale des Conseils en Propriété Industrielle gjelder for dem.
- 18.2.2 Advokater: Rechtsanwaltskammer (tysk advokatkammer) for rettskretsen Hamburg. Bundesrechtsanwaltsordnung (BRAO; Regler og forskrifterfor den tyske advokat), Berufsordnung der Rechtsanwälte (BORA; Føderale advokaters etiske retningslinjer), Rechtsanwaltsvergütungsgesetz (RVG; Attorney Compensation Law), Fachanwaltsordnung (FAO; Forskrifterfor spesialiserte advokater).
18.3 Europa (inkludert Storbritannia): De europeiske patentfullmektigene som praktiserer for Onsagers er medlemmer av Institute of Professional Representatives for European Patent Office (www.patentepi.com) og er registrert hos European Patent Office. Advokatene som praktiserer for Onsagers er registrert hos European Union Intellectual Property Office.
18.4 Sverige:
- 18.4.1 Patentfullmektiger: Patentombudsnämnden i Sverige administrerer autorisasjon og tilsyn med patentfullmektiger (https://bolagsverket.se/en/omoss/flerverksamheter/patentombudsnamnden.2603.html).
- 18.4.2 Advokater: Advokatsamfundets disiplinærutvalg (https://www.advokatsamfundet.com/complaints-about-lawyers).
- 18.4.3 Forbrukertvister: Sveriges advokatsamfunds forbrukertvistutnevnd (https://www.advokatsamfundet.se/konsumenttvistnamnden).