Bransjeprat

Veien fra gründeridé til et gründerliv starter med god beskyttelse

Bilde: Fv. Silje Vatne Ersland, Elisabeth Auensen, Silje Merethe Fossnes og Bente Hafslund Rysstad. 

Veien mot gründerlivet kan by på spenning og utfordringer, og innebærer en god del mot. Det vil uansett være viktig å beskytte drømmene dine fra start, enten det er gjennom IP, varemerke-, patent- eller design-beskyttelse. Men hvor starter du? Vi har snakket med fire kvinnelige gründere.

For mange er gründerdrømmen å realisere sine største ambisjoner. Det handler om å ha troen på seg selv og ideen sin, og om å jobbe hardt for å gjøre den til virkelighet. Det er mange som prøver seg, men nesten tre av fire nystartede virksomheter avvikles før det har gått fem år.

«Kattnakken» – målet om funksjonelle klær på barns premisser

Bilde: Kattnakken, Silje Vatne Ersland.

For ti år siden ble papirene signert og varemerket Kattnakken kom på markedet. For Silje Vatne Ersland var det aldri noen drøm om et gründerliv som lå til grunn for satsingen, men en drøm om å skape praktiske og tidløse barneklær uten å jage årets motebilde. Å finne en slik arbeidsplass var som å lete etter nåla i høystakken, og løsningen ble å skape sin egen arbeidsplass.

Navnet Kattnakken er hentet fra et fjell på Stord og kjærligheten Silje har for katter. De er kjent for alltid å lande på beina og har flere liv. Dette ønsket Silje å representere. At uansett hvor mange omveier hun måtte gå eller fjell hun måtte bestige, så skulle hun alltid lande på beina.

Vær tidlig ute med å beskytte varemerket ditt

I dag er varemerket, ordlyden og logoen til Kattnakken varemerkebeskyttet med bistand fra Onsagers, noe som var et bevisst valg fra start. Et av Siljes råd er at du selv bruker tid på å sjekke Google og varemerkeregisteret hos patentstyret før du forelsker deg i et navn. Det kan fort være at noen andre allerede har rettighetene, eller at din idé ligner for mye på en annens.

Ønsket til Silje er at Kattnakken skal stå like støtt som fjellet det er oppkalt etter, spesielt i et marked som florerer av masseproduksjoner.

– Vær generelt forsiktig og nøysom med de økonomiske midlene du har. Gjør mest mulig selv av de praktiske tingene (som pakking, utsendinger og faktureringer), vær kreativ og se løsninger som kan spare deg for penger, råder Silje.

«by Bente» – forandret spillereglene for hjemmefarging.

Bilde: by Bente, Bente Hafslund Rysstad

I en bransje full av konkurrenter og det vi skulle tro var et mettet marked, så Bente Hafslund Rysstad en mulighet ingen andre hadde sett tidligere. 50-60 prosent av dem som farger håret, farger det hjemme. Dette er kunder som velger bort en tur til frisøren av ulike årsaker (økonomisk, psykisk, fysisk etc.), men som samtidig ønsker et fint resultat.

Etter tolv år med egen salong, valgte Bente å selge salongen og gå inn i bransjen for hjemmefarging, for å kunne hjelpe denne kundegruppen på en mer profesjonell måte. Takknemligheten Bente har mottatt fra kundene, har fungert som en bekreftelse på at dette var noe kundene har savnet og ønsket.

Varemerkeregistrering var på plass før første leveranse av produkter var bestilt

Merkenavnet «by Bente» og produktene er varemerkeregistrert, men innehar ingen patenter. Her ble det heller underskrevet gode taushets- og NDA-avtaler mellom samarbeidspartnere og fabrikken. Dette for at de veganske og bærekraftige oppskriftene ikke skulle ligge åpent og tilgjengelig for konkurrenter.

– Drømmen er å omsette for 50 millioner kroner, men ikke for enhver pris. Det er en hårfin balansegang mellom god kvalitet, fornøyde kunder og god fortjeneste. Hovedmålet vårt er at alle skal ha sjansen til å føle seg fin på håret, forteller Bente.

«Bon Vivant» – drømmen om å gjøre kokkehverdagen enklere

Bilde: Bon Vivant, Silje Merethe Fossnes

Bon Vivant ble grunnlagt av kokkemester Silje Merethe Fossnes i 2016. Bon Vivant er fransk og betyr «den som vet å nyte det gode liv». Og det er jo akkurat dette Silje er lidenskapelig opptatt av å realisere gjennom mat. Hun har både gitt ut boken «Elsk mat, elsk mer!» og har grunnlagt sitt eget merke for kokkeklær og -utstyr. Det er ingen tvil om at Silje har fått det til, selv om veien noen ganger har vært tung å gå.

Fikk patentbeskyttelse uten en eneste innsigelse

Om du har en idé med et stort potensial, kan det være enkelt for andre å snappe opp denne. Derfor ble riktige fagpersoner fra Onsagers koblet på tidlig for å forhindre dette. Navnet Bon Vivant og logoen ble blant annet varemerkeregistrert, kokkeforklene med tilhørende utsyr har designbeskyttelse og sliren med desinfeksjonssystem er patentert. I tillegg har NDA-avtaler vært i bruk siden start.

For fremtiden håper Silje på å nå ut til Europa og USA, og etter hvert Australia og Asia. Dette høres kanskje ut som et umulig mål for noen, men for Silje er hun nærmere målet nå enn det hun noen gang har vært.

– Som kokk har jeg jobbet mye sammen med menn da det til tider har vært relativt mannsdominert på hektiske restaurantkjøkken. Det jeg har lært er at vi gjør hverandre gode og bedre, og at vi trenger styrkene til alle – uavhengig av kjønn, sier Silje.

«Handix» – Et ønske om en bedre tannlegehverdag

Bilde: Handix, Elisabeth Auensen.

Elisabeth Auensen så et problem i sin tannlegehverdag. Et problem som ble til en tankeprosess, en idé og til slutt et nytt produkt. Ideen fra 2015 ble til et produkt som gjør håndgrepet rundt instrumentene bedre og mer ergonomisk for tannlegene. I dag blir gründerdrømmen solgt i både Norge, Sverige og Finland. 

Beskyttet gjennom patentering, varemerkeregistrering og sikre domener.

Veien var kort fra idé til kartlegging. Et av Elisabeths beste råd er å starte kartlegging av både markedet, eksisterende rettigheter og patenter tidlig. Det kan være avgjørende for veien videre. Det å sende inn en patentregistrering tidlig, gjør at ingen fra den dagen kan stjele din idé – uansett om patenteringen blir godkjent eller ikke.

I Elisabeths tilfelle var det ingen andre som hadde tenkt akkurat hennes tanke tidligere, derfor ble patenteringen godkjent først i Norge, for så i Europa og USA. Varemerkeregistreringen og sikring av domenenavn fulgte ikke langt etter.

Hun forteller at det å starte for seg selv var vanskeligere enn hun hadde trodd, men overraskende mange både kunne og ønsket å hjelpe. Mye handler om å møte de riktige personene til riktig tid, litt tilfeldigheter og en god dose flaks.

– Det er utrolig mange som sitter inne med en idé eller et ønske om å skape noe, men som ikke tør. Det er om å gjøre å ta det første steget. Vær åpen for å utvide nettverket ditt, møte nye mennesker og ta de sjansene du får, forteller Elisabeth.

Tips til deg som ønsker å starte for deg selv

Det er ikke alltid alle har troen på det du ønsker å skape, men å bli en gründer er heller ikke for alle. I 2021 var det kun fem prosent kvinner som ønsket å starte som gründere. Her er noen av gründernes beste tips:

Å beskytte ideene dine fra begynnelsen er en viktig del av det å oppfylle en gründerdrøm. Varemerke-, patent- og design-beskyttelse er alle gode måter å gjøre dette på, og forretningshemmeligheter og avtaler er også sentralt. Kompleksiteten i dette og viktigheten av en gjennomtenkt IP-strategi gir behov for god faglig hjelp, slik at ikke andre kan stjele ideen din – og ikke minst, at ikke du stjeler andres.

Glad kvinne sitter ved vinduet

Få hjelp med ditt varemerke?

Vi hjelper deg med å vurdere om varemerket kan registreres, og leverer og følger opp din søknad og rettighet som din fullmektig.

Få en gratis IP-rapport

Ta vår digitale kartlegger og få en rapport med anbefalinger for hvordan du kan bygge og sikre din bedrifts konkurransekraft.

Ta Onsagers IP-sjekk™