Arbeidserfaring
2023 – d.d.: Onsagers AS, Leder juridisk avdeling / Partner
2010 – 2022: Onsagers AS, Advokat / Partner
2011 – 2013: NACG, Nestleder i styret og fungerende styreleder i Norwegian Anti Counterfeit Group (Norsk forening mot piratkopiering)
2009 – 2010: Tandbergs Patentkontor AS, Advokat og varemerkerådgiver
2007 – 2009: Advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA, Advokatfullmektig
2006 – 2007: Oslo kommune, Eiendoms- og byfornyelsesetaten, Rådgiver
Utdannelse
1998 – 2005: Universitetet i Oslo (UiO), Spesialfag i opphavsrett, samt varemerke- og patentrett.
Skrev spesialoppgave om temaet «rettslig beskyttelse av tekniske beskyttelsessystemer».
Artikler og Publikasjoner
Dagens Næringsliv, 22. februar 2015: “Monopol – eller?».
Dagens Næringsliv, 28. juni 2015: «Vipps, så er varemerket degenerert».
Apéritif, 9 – 2014: «Navnet er din viktigste eiendom».
Medlemskap
Advokatforeningen, INTA, PTMG, LES
SPRÅK
Norsk og engelsk
Utmerkelser
Kommende konferanser
Oppsummering
Thomas er leder for den juridiske avdelingen i Onsagers. Som advokat bistår han innen alle sider av immaterialretten, med særlig fokus på varemerker og piratkopier/produktetterligninger. Arbeidet hans går hovedsakelig ut på å bistå klienter med sikring og håndhevelse av immaterielle verdier (IP), herunder opphavsrett, utvikle IP-strategier, håndtere inngrepssaker, løse konflikter, midlertidig forføyning og føre rettssaker. Thomas håndterer også lisensavtaler og fortrolighetsavtaler (NDA).
Klientene til Thomas er norske og internasjonale, og inkluderer noen av landets største aktører innen næringsmidler og forbrukerprodukter (bl.a. Orkla), samt farmasi- og industriselskaper for øvrig. Thomas trives med å jobbe tett på klientene som en aktiv rådgiver og sparringspartner. Han holder også IPR-kurs, samt interne og eksterne foredrag for sine klienter.
Spesialområdene til Thomas er næringsmiddelindustrien, farmasi og bioteknologi, media og underholdning, design og møbler samt sport og fritid.
Thomas er lidenskapelig interessert i immaterialrett, og deltar jevnlig på kurs og internasjonale konferanser for å holde seg faglig oppdatert. Han jobber også med å øke bevisstheten rundt IP hos klienter og i sosiale medier.
Fra verv i Norwegian Anti Counterfeit Group (norsk forening mot piratkopiering), fikk han særlig erfaring i saker mot piratkopiering, og gjennom jobben i Onsagers har han fått en nær relasjon til Tollvesenet.
Thomas er utnevnt i flere internasjonale varemerkerangeringer. Han har skrevet om merkevarer i Dagens Næringsliv, og snakket om temaet i NRK radio.
Thomas Gaarder-Olsen er partner i Onsagers og har vært ansatt siden 2010.
Relaterte artikler
Varemerke er din viktigste eiendom
Det er like viktig å beskytte sitt varemerke som å installere alarm – og det bør altså gjøres før ulykken er ute. Det motsatte har mange smertelig erfart.
Blogg: Blir du etterlignet?
Produktetterligninger innebærer mye mer enn piratkopierte vesker fra Syden. Hva gjør du når du blir etterlignet?
JOHAUG prises for sin varemerkestrategi
Et selskap som har forstått betydningen av en bevisst varemerkestrategi, er Small Nordic AS, noe som er blitt lagt merke til også utenfor Norges grenser.