Hva gjør du når varemerket ditt kommer i ordboka som en generisk beskrivelse, og konkurrentene kan begynne å bruke det i sin markedsføring?

17. oktober 2014

Spinning, Frisbee, Frappuccino og sist, men ikke minst, Potetgull, er eksempler på ord som i dagligtalen neppe oppfattes som annet enn alminnelige generiske betegnelser, men som fortsatt er registrerte varemerker i Norge, og som rettighetshaver i større eller mindre grad forsøker å håndheve.

Hva er degenerering?

Et varemerke som går over til å bli en alminnelig og generisk betegnelse vil miste sin individualiserende evne, noe som fører til at rettighetshaver mister sin enerett til å benytte seg av merket. Dette omtales som degenerering.

Særlig varemerker som har en sterk posisjon i markedet og som brukes for varer uten en naturlig eller en enkel generisk betegnelse står i faresonen for å bli degenerert. Eksempler på tidligere varemerker som er degenerert og som nå oppfattes som generiske varebetegnelser er nylon, primus, termos, vaselin, dynamitt, insulin og trampoline.

Bruk i markedsføring?

Ofte hører man, og da kanskje særlig fra markedsførere, at det er en fordel om et varemerke benyttes mest mulig («er på alles lepper»), og at det er en anerkjennelse dersom et varemerke går inn i dagligtalen som en generell betegnelse. Dette er en oppfatning som tyder på manglende kunnskap om varemerkeretten. Ved degenerering har man ikke lenger enerett til sitt varemerke, man kan altså ikke hindre konkurrenter i å benytte merket, og de økonomiske verdiene i merket går tapt.

Hvordan unngå å bli allemannseie?

Som varemerkeinnehaver er det viktig å være oppmerksom på farene for degenerering og å iverksette nødvendige tiltak for å hindre at varemerket blir en alminnelig betegnelse. Dersom man har tilnærmet monopolvirksomhet eller leverer en ny vareart, er faren overhengende for at varemerket kjapt blir identifisert med produkttypen. For eksempel er det vesentlig for Segway at «ståhjuling» tas opp i språket som en allmenn betegnelse, i motsetning til at «en segway» blir den generiske betegnelsen.

Andre tiltak mot degenerering er å alltid skrive varemerket med stor forbokstav, bruke symbolene ® og ™, samt å aldri omtale sitt varemerke på en generisk måte eller «verbalisere» det. Når Microsoft begrunnet sitt valg av BING som navn på sin søketjeneste fordi BING også fungerer som et verb, «to BING something», er dette en strategi som skjærer i øynene på en varemerkejurist.

Når regnes et varemerke som degenerert?

Når ditt varemerke blir en alminnelig generisk betegnelse, vil noen hevde retten til å benytte varemerket. Et registrert varemerke som er degenerert kan kreves slettet av en tredjepart (som oftest av konkurrenten). Så lenge et varemerke fortsatt er registrert løper man, i hvert fall i teorien, en risiko for at innehaver vil reagere. På en annen side, for helt åpenbare degenererte merker som spinning, vil nok denne risikoen være rent triviell. Det er språkets utvikling som styrer hvorvidt et varemerke går over til å bli den alminnelige betegnelsen. Den formelle avgjørelsen om et varemerke skal slettes fra varemerkeregisteret på grunn av degenerering tas imidlertid av Patentstyret eller domstolene.