Exentri har vokst fra noen få tusen solgte eksemplarer i 2006 til 600 000 i 2013. Det er kortversjonen av suksesshistorien til Exentri-kortholderen. Men før de kom så langt, hadde de to partnerne i Exentri utviklet produktet gjennom mange år, og gjennombruddet skjedde i 2004 da de bestemte de seg for å satse på produktet de hadde tro på. Exentris kortholder ble design- og varemerkebeskyttet i 2006. I dag er lommeboken å få kjøpt i 14 land, og 40 % av omsetningen skjer utenfor Norge.

Exentris design gir tilgang til dine to mest brukte kort uten å åpne kortholderen, og har dessuten plass til sedler og kvitteringer. Designutviklingen var gjennom både papp- og plastprototyper, og tanker om et ganske enkelt produkt før de landet på et mer eksklusivt designuttrykk i skinn. Ideen tok det beste fra lommeboken og det beste fra kortholderen, og kombinerte dette i ett nytt produktdesign. Dette endte opp som noe mer funksjonelt og brukervennlig enn en ordinær lommebok.

Suksessdesign blir gjerne kopiert og etterlignet. Å etterligne produkter som andre har utviklet og har rettighetene til er ulovlig. Det dukker opp etterligninger, men Onsagers har bistått med å stoppe designetterligningene som er identifisert.

Da en sak måtte tas til retten, var det Thomas Gaarder-Olsen i Onsagers som prosederte saken i Kristiansand tingrett og fikk medhold i at etterligningen av design utgjør et inngrep i Exentris registrerte designrettigheter for en tilsvarende kortholder.

Exentri har fått varemerke- og designbeskyttelse i flere land. Exentri AS vil nå ha fullt fokus på utlandet, med Europa først, deretter USA og Asia.

 

Anbefaling fra Jon Richard Skjelvand i Exentri AS:

«Å få alle immaterielle rettigheter på plass blir fort en omfattende prosess. Da er det godt å kunne lene seg på Onsagers’ erfaring og kompetanse».